Warunki gwarancji, na jakie warto zwrócić uwagę

1. Czas trwania gwarancji na maszynę przemysłową
Prawnie, producent maszyn może udzielić gwarancji na dowolny okres czasu. Może to być kilka miesięcy, parę lat lub nawet dożywotnio. W przypadku, gdy czas ten nie został określony, przyjmuje się, że gwarancja trwa dwa lata. Faktem jest też, że okres gwarancyjny jest również uzależniony od standardów, jakie panują w branży. Dla maszyn przemysłowych jest to najczęściej rok. Jeżeli producent oferuje dłuższy czas trwania gwarancji, to dobrze wziąć to pod uwagę przy wyborze go jako wykonawcy.
2. Czas reakcji w razie awarii maszyny
Naturalnym jest, że każdemu właścicielowi firmy produkcyjnej zależy na jak najkrótszych i najrzadszych przerwaniach pracy linii produkcyjnej. Naturalnym jest też, że producent chce zareagować w najszybszym możliwym czasie, aby nie stracić zaufania kontrahenta. Pomimo że umieszczenie informacji o czasie reakcji nie jest obowiązkowe, a wielu producentów podsumowuje tę kwestię przymiotnikiem “niezwłocznie”, to dobrze jest dopytać o szczegóły.
3. Czas od zgłoszenia do naprawy
Ten aspekt jest regulowany prawnie. Paragrafy nie określają dokładnie, jakie dokładnie widełki czasowe obowiązują producenta. Jednakże w sytuacji, kiedy gwarancja nie zawiera tej informacji, przyjmuje się, że czas ten wynosi 14 dni.
4. Miejsce naprawy
Ten aspekt wymaga uzgodnienia obu zainteresowanych stron. W przypadku maszyn przemysłowych najwygodniejszym sposobem przeprowadzenia serwisu jest zazwyczaj naprawa w zakładzie klienta. Mimo to zdarza się, że producent naprawy dokonuje u siebie. W przypadku zagranicznych firm zamawiających maszyny z Polski lub polskich firm zamawiających maszyny z zagranicy, należy doprecyzować, czy gwarancja obowiązuje także na terenie kraju firmy macierzystej.
5. Przeglądy w trakcie trwania gwarancji
Jak często? Czy w ogóle? Za darmo czy odpłatnie? To pytania, które z pewnością nurtują potencjalnego zleceniodawcę. W zależności od tego, na czym najbardziej mu zależy, dobrze jest przejrzeć pod tym kątem zapisy gwarancji.
6. Warunki utraty gwarancji
Zapoznanie się z nimi może posłużyć nie tylko jako zabezpieczenie przed potencjalnymi błędami w trakcie użytkowania maszyny, ale także jako sprawdzenie, czy są restrykcyjne. Łatwiej jest zachować gwarancję, kiedy warunki jej utraty są proste, przejrzyste i intuicyjne. Najczęstszymi, typowymi powodami utraty gwarancji są:
- dokonywanie zmian konstrukcyjnych sprzętu bez porozumienia z producentem;
- demontaż sprzętu lub jego części składowych z wyłączeniem wymiany części eksploatacyjnych;
- usunięcie tabliczki znamionowej;
- niestosowanie się do zaleceń producenta zawartych w instrukcji obsługi.
Warunki gwarancji podlegają negocjacjom
Jeżeli zleceniodawca jest zdecydowany na skorzystanie z usług danego producenta maszyn, ale nie odpowiadają mu warunki gwarancji, zawsze możliwe jest podjęcie negocjacji. Jest wiele elementów zlecenia na budowę maszyn, które mogą zachęcić producenta do zmiany zapisów umowy gwarancyjnej na bardziej preferencyjne. W Unitem jesteśmy otwarci na rozmowy z klientami, także te negocjacyjne.
Ważnym elementem każdej gwarancji są prostota i transparentność
Łatwo jest schować istotne informacje za ścianą prawniczego żargonu. Dlatego tak bardzo cenimy transparentność. W Unitem uważamy, że czas naszych klientów jest cenny. Z tego powodu dołożyliśmy wszelkich starań, aby gwarancja była prosta i czytelna. Umieszczamy jej zapisy w każdej ofercie.